جرعه جرعه جآن

روزی دریا خواهم شد...

متعجبم!

دیشب، شبِ شهادت حضرت فاطمه زهرا سلام الله علیها، جلوی مسجد توی صف بودم، دو تا دختربچه شاید ۸ ساله اومدن جلو، یکیشون به خانوم کناریم گفت: «می‌شه ما این‌جا توی صف بایستیم؟» خانومه یه توضیحاتی براشون داد و چند لحظه بعد اجازه داد بیان بایستن توی صف جلوی خودش. توی دلم مشغول این فکر بودم که: «اوه چه حق‌الناسی ندونسته ممکنه به گردن این دوتا طفل معصوم بیاد آخه رضایت بقیهٔ افراد داخل صف هم شرطه و...»، خلاصه به نیابت ازشون دو تا آیت‌الکرسی خوندم که بعدها گرفتار نشن. حالا اینکه قبول می‌شه یا نه رو نمی‌دونم، ما که از پشت پردهٔ غیب خبر نداریم :) هوم؟

چند دقیقه بعد برگشت رو به اون خانومه یه چیزی گفت که چون فضا شلوغ بود نفهمیدم چی بود، فقط دیدم خانومه اسمش رو گفت و لپ بچه رو با دل‌ضعفه‌ای وافر کشید.

اون سمتِ میله یه جعبه بود که خواستم پول توش بندازم، نمی‌شد خودم رد بشم، دادم به بچهه گفتم: «می‌شه این رو بندازی توی اون جعبه؟» خانوم کناری هم یه پول دیگه داد به اون یکی بچهه. رفتن انداختن و برگشتن سرجاشون و باز هم همون بچه این بار برگشت سمت من و با یه لبخند پرکش و قوس پرسید: «خانوم اسم شما چیــه؟ می‌خوام توی یه دفترچه اسمتون رو یادگاری برای خودم یادداشت کنم». خیــلی تعجب کردم‌. اسمم رو بهش گفتم. خیلی دلم خواست ازش بپرسم برای چی می‌خوای؛ ولی نپرسیدم. گفتم شاید خجالت بکشه یا معذوریتی براش ایجاد بشه به هرحال بچه است و روح لطیفی داره.

بچه‌ها موجودات عجیبین. پر از تعلیم، پر از حکایت، پر از لطافت.

 

+ ماجرای دیشب خیلی زلال بود :)

 

|۲۵ آذر ۱۴۰۲ _ فاطمیه|

به چه مسئله ی خفنی دقت کردی 

چه بامزه 

ایول

اینکه حق‌الناس میاد گردنشون رو منظورتونه؟
آره خیلی بامزه بودن.
يكشنبه ۲۶ آذر ۰۲ , ۲۲:۲۲ عبدالعظیم ‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌شرونی

همین!

گاهی وقتا حق ما ، فقط حق خودمون نیست که به راحتی ازش بگذریم .. میتونم راجبش یه پست کامل بنویسم!! 

اگه همینو فهمیده باشیم کافیه

کاش بنویسید و زاویه نگاه خودتون رو انتشار بدید... لطفاً لینکش رو اینجا برام بذارید‌. ممنونم

به نظرت بچه ای که از روی عدم آگاهی کاری رو انجام میده در پیشگاه خدا با یه آدم ۴۰ ساله که معنای حق الناس رو میدونه یجوره و یجور مواخذه میشه؟ از نظر من نه و حتی اصلا مواخذه نمیشه. 

بعد که متوجه میشه باید حداقل ردمظالم بده و حق‌الناس رو تا اونجایی که امکانش هست جبران کنه.

اون بچه ست و ممکنه اصلا در بزرگسالی یادش نیاد .

ملاک جبران حق‌الناس یادآوری اون نیست، 
مهم اینه که برات مهم باشه به نیت حق‌هایی که چه ناخواسته، چه از روی ندونستن و چه به خاطر کمی سن، از دیگران ضایع کردی، کاری کنی و جبرانش کنی.

مثلاً خیلی‌هامون توی عالم بچگی با یه پخ یکی رو ترسوندیم اصلاً هم یادمون نمیاد، اکی؟ ولی ملاک جبرانش این نیست که به یادت بیاد، ملاکش اینه که مدام نیت این رو داشته باشی که خدایا اگر زمانی حقی از کسی ضایع کردم این صلوات یا این زیارت نیابتی یا این مقدار حق‌مظالم رو برای جبرانش ادا می‌کنم تو بدون که نیتم جبران بوده، تو اون‌ها رو از من راضی کن. فردای برزخ گیر اون یه پخ نباشم، گیر اون یه بار اجازه گرفتن و وسط صف ایستادن نباشم.

حق‌الناس اولین و مهم‌ترین موضوعیه که خیلیه‌هامون توی برزخ و بعد برزخ هم متاسفانه گیریم و فکر می‌کنیم چون حق‌هایی که به هر واسطه ضایع کردیم رو یادمون نمیاد؛ پس چیزی هم به عهده‌مون نیست. به موقعش به یادمون میارن ولی وقتیه که خیلی دیگه دیره و راه جبران نیست. 

همه ی متن یک طرف

اون طرف که در خفا براشون آیت الکرسی خوندی یک طرف .

 

...فقط سکوت .

حق‌الناس خیلی مهمه. 
آدم دلش راضی نمیشه یکی نادانسته به گردنش حق‌الناس بیاد.

بیست و چهار ساعته دارم فقط ذوق همینتو میکنم . 

اگه اکثریت جمعیت گشورمون همینجور بودن چقدر خوب میشد....

ممنون، لطف دارید.
هرکسی از خودش باید شروع کنه.

هعی. آره‌
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
هستیم بر آن عهد که بستیم.
Designed By Erfan Powered by Bayan